Erik Carlsson - p´taket
 
Osobností která nejvíce proslavila vozy značky SAAB je bezesporu jedna z největších hvězd automobilového soutěžního sportu padesátých a šedesátých let Erik Carlsson.

Erik Carlsson se narodil v roce 1929 ve švédském Trollhattanu. Začátky jeho sportovní kariéri se datují do roku 1947 kdy se účastnil závodů motocyklů na strojích značek Norton a Enfield. Po návratu z vojenské služby zakoupil ojetý vůz SAAB 92 se kterým se účastnil místních soutěží. Prvním velkým závodem jehož se zůčastnil byla Švédská rally, kterou absolovoval jako spolujezdec svého zaměstnavatele ve voze značky Volvo. Zlomem v kariéře Erika Carlssona bylo vítězství v Rikspokalen rally, na jehož základě byl 15.03.1956 přijat automobilkou SAAB jako zkušební jezdec. První soutěží s tovární podporou byla norská Viking rally. Již v roce 1957 se dostavily první velké úspěchy - vítězství v Holandsku na Tulipán rally a v rally Tisíce jezer ve Finsku. V roce 1959 Erik Carlsson zvítězil v mnoha domácích i zahraničních rally. K nejvýznamnějším patřily vítězství v např. Švédské rally, Midnight Sun rally. Raritou byl motor jeho SAABu jímž byl dvoudobý třívalec upravený ze sériového motoru. Od roku 1960 dokázal vyhrát třikrát za sebou ve slavné RAC rally. V té době poprvé startoval s vozem SAAB 96, který byl již vybaven silnější verzí dvoudobého tříválce. Zajímavá byla sezóna roku 1961 kterou absolovoval s typem 95 což byl vůz v provedení kombi na základě typu 96. Tento vůz budil samozřejmě značnou pozornost na každé soutěži. Vidět na rally kombi se hned tak nepodaří. Od roku 1962 se rozběhla Carlssonova kariéra naplno. Poprvé vyhrál rally Monte Carlo se spolujezdcem Gunnarem Häggbomem. Příští rok se na tuto slavnou rally vrátil s novým spolujezdcem Gunnarem Palmem a v legendárním červeném SAABu se startovním číslem 283 obhájil loňské vítězství. Tento vůz je možno dnes vidět v továrním muzeu. V roce 1963 Carlsson dosáhl, podle svého mínění největšího úspěchu, jímž bylo druhé místo ve čtyřdenním maratónu Liege-Sofia-Liege, který měřil 4800km ! Erik Carlsson byl také pravidelným účastníkem v té době nejtěžšího závodu - Safari Rally. Nejlepšího výsledku dosáhl v roce 1964 druhým místem. Na tomto závodě použily nejoriginálnějším způsobem v historii automobilismu svůj SAAB. Vzhledem k malé váze vozu vyprošťoval se svým spolujezdcem vozidlo zapadlé v písku tak, že jej několikrát překulili přes střechu dokud se nedostal na pevnější povrch. Pro zajímavost, naposledy se Erik Carlsson zůčastnil této rally v roce 1965 se svým neméně slavným švagrem, jezdcem formule 1, Stirlingem Mossem - bohužel neúspěšně. V roce 1963 se totiž Carlsson oženil s Mossovou sestrou Pat. Skutečným klenotem mezi motory se dvoudobý tříválec o objemu cca 800cm3 stal, díky Carlssonovi a mechanikům,  v polovině šedesátých let, kdy dosahoval výkonu neuvěřitelných 85 koní ! Přesto tento výkon v té době přestával stačit na konkurenci. Proto automobilka přistoupila k přípravě čtyřtaktu V4. S tímto motorem ve voze SAAB 96 se Erik Carlsson objevil i u nás na Rallye Vltava v roce 1967. Na této rallye Carlsson suveréně zvítězil a svým divácky velmi atraktivním způsobem jízdy si u nás získal velkou popularitu. Po tomto závodě již absolovoval z větších závodů pouze exotickou  Baja rallye na níž skončil v roce 1970 s typem 96 V4 třetí. Následně svou sportovní kariéru ukončil. Erik Carlsson je i v současnosti ve svých sedmdesáti letech jedním ze nejpopulárnějších sportovců ve Švédsku a také je stále největší hvězdou automobilky SAAB, kterou dokázal proslavit na sportovním poli po celém světě. Jeho spolupracovníci i protivníci o něm vždy hovořily jako o velmi spontáním a přátelském sympaťákovi. V dnešní době se Erik Carlsson stále aktivně angažuje ve prospěch automobilky SAAB a účastnil se např. představení všech nových modelů této automobilky - včetně vozu 9-5.

A co se týče nadpisu - p´taket znamená v češtině "na střeše". Tuto přezdívku, kterou Erik Carlsson získal na začátku své kariéry v roce 1957 a pod kterou byl znám po dobu celé své kariéry získal od jednoho ze svých rivalů na tratích, Carl-Gunnara Hammarlunda. Ten jej totiž na jedné rychlostní zkoušce předjížděl právě v okamžiku kdy se Erik Carlsson se svým SAABem bez zranění skutálel ze silnice. Při příjezdu do časové kontroly na otázku kde je Carlsson, Hammarlunda žertem odpověděl: " Myslíte Carlssona na střeše ? "