Historie automobilů SAAB - díl druhý. (typ 900)

 V prvním díle jsem uvedl, že v roce 1979 byl uveden nový typ 900. Ve skutečnosti se veřejnosti již v květnu 1978 a výroba se rozběhla na podzim 1978. Tento vůz, odvozený od typu 99 byl především reakcí na nové, přísnější bezpečnostní normy, které  koncem osmdesátých let vstoupily v platnost v USA. Podle této normy nesměla deformace přídě po nárazu do pevné překážky rychlostí 48km/h dosahovat dále než do čtvrtiny délky sloupků čelního skla. Saab 900 byl z velké části odvozen od typu 99 (podvozkové skupiny, poháněcí ústrojí), ale veškeré části byly důkladně modernizovány. Není proto divu, že tento vůz nejen s velkou rezervou splňoval nové bezpečnostní normy, ale vysloužil si i řadu ocenění (mimo jiné byl vyhlášen jedním z nejprestižnějších amerických časopisů Road & Truck nejlepším vozem osmdesátých let). Saab 900 měl oproti typu 99 prodloužen rozvor na 2525mm (o 50mm) a měřil 4739mm (o 210mm více). Design karosérie byl především co se týče zádě velmi podobný předchůdci (99), příď byla naopak zcela přepracována. Její deformační zóny byly upraveny s ohledem na bezpečnostní normy. Není bez zajímavosti, že tento vůz v době uvedení typu 9-3 prošel současnými  crash testy na se známkou dobrý, což dělá problémy i některým novým vozům. Co se týče interiéru, tak ten byl kompletně přepracován. Byla  zde nová přístrojová deska, volant, nová ventilační a topná soustava (poprvé v osobním voze oddělený čistič vzduchu). Ze začátku byly nabízeny dvě karosářské varianty - tří a čtyřdveřový hatchback a pět stupňů výbavy. Ty byly odstupňovány dle pohonných jednotek. Jako motor byl ve všech případech použit zážehový dvoulitr. V základní verzi GL měl výkon 73kW, verze GLS měl motor doplněn o dva karburátory a dosahovala výkonu 79 kW. Další dvě verze EMS a GLE byly osazeny motorem s elektronickým vstřikováním o výkonu 87 kW. Na vrcholu nabídky byl tradičně model Turbo, jehož motor byl doplněn turbodmychadlem Garett, s nímž dosahoval výkonu 107kW. Všechny verze byly v počátku vybaveny čtyřstup%novou ručně řazenou převodovkou. V roce 1980 přesáhl Saab poprvé hranici 100 000 vyrobených vozů za rok a to především díky typu 900 (85% podíl). V tomto roce proběhla první modernizace. Všechny verze dostaly nová sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami, přední masku a koncové svítilny shodné s verzí Turbo. Dvě nejvyšší verze (EMS, Turbo) bylo možno na přání doplnit pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. V roce 1982 představil Saab světovou premiéru nového systému APC. Ten byl použit u vozů vybavených turbomotorem a dokázal na základě kvality natankovaného paliva upravovat plnící tlak turbodmychadla. Ze začátku byl tento systém určen pouze pro severské státy, později se rozšířil do USA a na ostatní trhy. Od tohoto roku měly také verze GLS,EMS a Turbo centrální zamykání a verze s pětistup%novou převodovkou vybaveny ukazatelem ekonomické jízdy. V roce 1983 prošel typ 900 výraznou modernizací. Tři nejvyšší verze GLS, EMS a Turbo byly doplněny středovou konzolou přecházející do přístrojové desky. Nárazníky byly doplněny širší chromovanou lištou, z brzdové soustavy byl odstraněn azbest ( ekologická hlediska a prodloužení životnosti na dvojnásobek). V roce 1984 byla ukončena výroba úspěšného typu 99. V roce 1985 byla představena nová modelová řada - typ 9000 (podrobněji v dalším díle).V roce 1986 automobilka SAAB uvedla do výroby další světový primát - první přeplňovaný motor se čtyřventilovou technikou v sériově vyráběném voze. Výkon tohoto motoru byl 129kW. Vůz dostal nové rozšířené  přední a zadní nárazníky. Pětice výbav byla doplněna o verzi GLi - tento vůz byl dodáván výhradně v petidvěřovém provedení s motorem o výkonu 87kW. V témže roce byla představena verze Convertible (kabriolet). Vůz v této podobě byl vyráběn do roku 1992 (obe verze hatchback). Provedení Convertible bylo vyráběno do roku 1993. V roce 1992 byla představena druhá generace typu 900 - z počátku provedení hatchback 3 a 5-ti dveřové, později doplněné typem convertible. Celkem bylo vyrobeno 910 000 kusů typu 900 první generace, který se stal nejvýznamnějším vozem v historii automobilky a navíc se nesmazatelně zapsal i do historie automobilismu.