SAAB 9-3 Sport Sedan

Nový SAAB 9-3 Sport Sedan je nástupcem staršího typu. Již na první pohled je však zřejmé, že společného mají pramálo. Není divu předchůdce nového vozu vznikl úpravami typu 900 a osoba neznalá mohla předešlé dvě generace celkem snadno zaměnit. Nový vůz je výsledek největší investice do vývoje v dějinách automobilky SAAB. Zároveň je to vůz, který v zatím největší míře využívá spojení s koncernem General Motors.  Pro tento vůz bylo nutné provést rozsáhlou modernizaci a rozšíření výrobních kapacit v Trollhattanu.

            Vlastní vůz je dle mého názoru velmi povedený. Design je po všech stránkách dynamický (samotní přestavitelé tvrdí, že vůz musí evokovat rychlou, dynamickou a zároveň bezpečnou jízdu i v klidu). Při pohledu zepředu je to typický SAAB. Přední maska je modernější variací na známé téma (a myslím, že velmi povedenou). Stojí za povšimnutí, že u tohoto vozu nebyly v takové míře použity prvky, které se objevují na současných designérských studiích. Prvním sériově vyráběným vozem u kterého by se měly tyto prvky (přední maska, boční profil, apod.) prosadit by se měl stát nástupce typu 9-5. Boční profil, zejména za prostředním sloupkem, se decentně hlásí ke svým předchůdcům (křivky zadního bočního okénka a zvedající se linka spodní hrany oken na bocích). Celkově považuji design za velmi povedený. O jeho aerodynamických kvalitách svědčí součinitel odporu vzduchu Cx = 0,28. Rozhodně si člověk nesplete tento vůz s výrobky jiných značek a zároveň vůz nevyzařuje až přehnanou snahu vůz odlišit od jiných aut stejné třídy jak je to dnes v módě. Vzhled interiéru je každému majiteli vozu této značky přinejmenším povědomý. Mezi největší změny patří zejména centrálně umístěný informační display na hoře pod dolním okrajem čelního skla. Jeho umístění má podle představitelů automobilky zmenšit riziko snižování pozornosti řidiče neustálou kontrolou přístrojů v kapličce. Podle jejich výzkumů je úhel nutný pro přeostření pohledu řidiče mezi přístroji a situací na vozovce příliš velký. Proto je v novém voze informační display palubního počítače umístěn tak aby úhel minimalizoval. V interiéru jsou dále pro větší bezpečnost použity opěrky hlavy systému SAHR (II. generace), bránící poranění páteře, dva čelní, boční a okenní airbagy a další prvky pasivní i aktivní bezpečnosti.

Podvozek vozu je zcela nový a vychází z nové generace koncernových podvozků. Oproti předchůdci má  o 71 mm zvětšený rozvor a o 51 mm rozchod. Přední náprava je uložena v  pomocném rámu zavěšeném na silentblocích a využívá vzpěry McPherson. Zadní nezávislé zavěšení je čtyřprvkové, taktéž uložené v pomocném rámu (pomocné rámy snižují přenos vibrací a hluku do interiéru). Vůz může být vybaven množstvím elektronických asistentů (ABS, CBC (Cornering Brake Control), ESP, TCS (Traction Control System)).

Pohonné jednotky nového vozu jsou zatím čtyři. Tři zážehové o shodném objemu 2l a jeden vznětový motor o objemu 2,2l. Základní typ zážehového motoru má poněkud zavádějící označení 1,8 (výkon 110 kW při 5500/min a točivý moment 240 Nm), další varianty mají označení  2,0t (výkon 129 kW při 5500/min a točivý moment 265Nm) a  2,0T (výkon 155 kW při 5500/min a točivý moment  300 Nm). Turbodiesel 2,2 TiD má výkon 92 kW při 4000/min a točivý moment 280 Nm od 1500/min. Všechny zážehové motory jsou nové konstrukce, vybavené 32 bitovou řídící jednotkou Trionic 8 nové generace z vlastního vývoje. Motory jsou vybaveny vyvažovacím hřídelem pro kultivovaný běh. Vůz může být vybaven třemi druhy převodovek – 5-ti stupňovou manuální, 6-ti stupňovou manuální (na přání) a 5-ti stupňovou automatickou převodovkou.

Vůz bude dodáván ve čtyřech stupních výbavy (Linear, Arc, Vector a Aero). Výbava Arc bude mít oproti standardní Linear např. 16palcová litá kola, kožená sedadla a dřevěné obložení interiéru. Vector pak 17palcová kola, kožená sportovní sedadla a interiér s matně-chromovanými doplňky. Nejvyšší Aero bude mít snížený sportovní podvozek, aerodynamické doplňky karosérie (přítlačné křídlo, přední spoiler, tvrdší naladění podvozku a pouze nejvýkonnější variantu motoru 2,0T.

K dalším doplňkům pro větší pohodlí bude patřit např. alarm, automatická klimatizace, dešťový senzor, parkovací asistent, navigační systém, dvouzónová "inteligentní" klimatizace, technologie Bluetooth (standard pro bezdrátovou komunikaci – využití pro hands free, kapesní počítač a další).

.           V článku jsem nezmínil doplňky, výbavu a další detaily, které považuji u vozů této automobilky za samozřejmé. Jde např. o funkci Night Panel, nadstandardně tuhou karosérii ( dvakrát větší pevnost v krutu oproti předešlému modelu) atd. S dalšími podrobnostmi Vás seznámím v příštím článku. –ff-